Stoppen met piekeren, hoe doe je dat?

Maak jij je momenteel veel zorgen?
Piekeren en/of je veel zorgen maken is niet goed voor je gezondheid, het kan leiden tot stress. Die stress heeft weer gevolgen voor je werk of andere belangrijke zaken. Daarnaast voel jij je ook niet goed als je veel ligt te piekeren. Je hersenen maken overuren en je zit in een lage energie. Ook kan je door piekeren niet goed slapen en heb je weinig trek in leuke dingen te ondernemen en vaak eet je minder.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat als je te veel nadenkt over een minder leuke gebeurtenis jij jezelf gek kan denken. Door een lange tijd mij te veel zorgen te maken, in angst te leven en anderen belangrijker te vinden dan mezelf ben ik in een depressie geraakt. Zelfs zo diep dat ik poging ondernam om niet meer verder te willen leven. Het kwam er op neer dat ik weg wilde lopen van mijn problemen, ik wist mij geen raad… Tot dat ik ineens tot inzichten kwam, dat ik zelf de enige ben die dat piekeren, zorgen maken en negatieve denken kon stoppen.

There is only one person who can make you truly happy and that person is you.
Alleen ik kan mijn problemen oplossen, door anders over de situatie te denken. Dat geld ook voor jou. Zie eerst onderstaand inspirerend filmpje en volg daarna de tips op die jou helpen met het stoppen van te veel piekeren en zorgen maken.

 

1) Herken dat je te veel piekert en je te veel zorgen maakt. Door bewust naar jezelf te kijken, krijg je meteen al een inzicht.
2) Vraag jezelf af of piekeren écht nodig is. In plaats van piekeren, kijk wat jij kan doen aan het probleem. Kun jij iets doen, doe dat. Ligt de oplossing buiten je macht, laat het ‘probleem’ dan los. Want met piekeren heb je alleen jezelf te pakken, maar daarmee los je het probleem niet op. Doe alleen dat wat helpende is gezien je ‘probleem’.
3) Wees lief voor jezelf en je gedachten. Word niet boos op jezelf en loop niet weg van je ‘probemen’ maar ga het aan.
4) Gebruik humor. De negatieve gedachte die je nu hebt is niet om te lachen, omdat de intonatie van die zin ook negatief is, is het niet? Gebruik nu dezelfde zin eens in je hoofd maar zet nu een sexy zwoele stem op. Gegarandeerd dat je nu anders met die zelfde gedachte rondloopt. Herhaal je ‘probleem’ met je sexy zwoele stem. Net zolang dat jij je ‘probleem’ niet meer ziet als een probleem, maar dat je het los laat.
5) Zorg dat je voortaan naar de positieve kant kijkt van een ‘probleem’. In elke situatie kun je kijken naar een negatieve kant en een positieve kant. Bekijk het altijd van de positieve kant.
6) Vraag om hulp bij een deskundige therapeut/coach als je er zelf niet uitkomt.  Het is niet erg om hulp te vragen, het is juist heel stoutmoedig. Je moet niet alles alleen willen oplossen.
7) Ga mediteren. Laat je gedachten komen en gaan, maar reageer er niet op. Focus je bijvoorbeeld alleen op je ademhaling. Door te mediteren leer je om te gaan met je gedachten. 

 

Laat reactie achter